Interrrelación entre calidad, hábitos de sueño y ajuste escolar en adolescentes de un distrito urbano de Galicia
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Fecha de publicación
2020Título de revista
Revista Espanola de Salud Pública
Tipo de contenido
Journal Article
Resumen
Objective: The duration and the sleep quality are related to the emotional status and the academic performance in adolescents. The objective of this study was to evaluate the quality of sleep in a group of adolescents, and to explore its relationship with school adjustment and performance.
Methods: A cross-sectional descriptive study was made with 56 adolescents aged 13-17 years from a high school institute in an urban district of La Coruña city was performed during the scholar´s year 2016-2017. The participants completed the Pittsburgh Sleep Quality Index (ICSP) and the Brief School Adjustment Scale, and a brief questionnaire about their sleep habits and school scores. Descriptive analysis and different comparative parametric or not parametric statistical tests were applied according to type of variable; statistical significant value was considerate for p<0.10.
Results: The 35.7% of sample was poor sleepers and sleepiness was the most altered variable in ICSP. The female participants tended to sleep less than the male participants, and all of them went to sleep 100 minutes later on the weekend. Being a good or bad sleeper did not affect academic performance. Globally the school adjustment was satisfactory. Diurnal dysfunction was related to a worse adolescent-teacher and adolescent-classmate relationship. Diurnal dysfunction was also related to a poor motivation to perform academic tasks.
Conclusions: Sleepiness is the most relevant problem in poor sleepers. Sleepiness has a negative influence on school adjustment and motivation for school activities of all adolescents; it is frequent and underestimated in most of the cases. Fundamentos: La duración y calidad del sue-
ño están relacionadas en los adolescentes con su es-
tado emocional y rendimiento académico. El obje-
tivo del estudio fue evaluar la calidad del sueño en
un grupo de jóvenes y explorar su relación con el
ajuste y rendimiento escolar.
Métodos: Se realizó un estudio descriptivo-
transversal, con 56 adolescentes entre 13 y 17 años
de un instituto de educación secundaria de un dis-
trito de La Coruña, durante el curso 2016-2017.
Los participantes cumplimentaron el Índice de
Calidad del Sueño de Pittsburgh (ICSP), la Escala
Breve de Ajuste Escolar y un breve cuestionario
sobre hábitos de sueño y calificaciones académi-
cas. Realizamos el análisis descriptivo y diferentes
pruebas comparativas o de asociación estadística
por métodos paramétricos o no paramétricos según
cada variable, considerándose significativos valo-
res de p<0,10.
Resultados: El 35,7% de la muestra se clasificó
como mala durmiente y la somnolencia fue la varia-
ble más alterada del ICSP. Las mujeres dormían sig-
nificativamente menos que los varones, aunque am-
bos retrasaban 100 minutos el sueño durante el fin de
semana. Ser buen o mal durmiente no afectó al rendi-
miento académico. El ajuste escolar fue satisfactorio
globalmente. Las variables que expresaron desajuste
en la interacción con los profesores y compañeros de
clase, así como la realización de tareas escolares, se
relacionaron con la disfunción diurna.
Conclusiones: La somnolencia es el proble-
ma más relevante en el grupo de malos durmientes.
Esta puede influir negativamente en el ajuste esco-
lar y en la motivación para las actividades escolares
de todos los adolescentes, siendo frecuente y subes-
timada en la mayoría de los casos.